Hírek


Múzeumok Majálisa 2015. 2015.05.21.

MAGYAR NEMZETI MÚZEUM, MÚZEUMKERT
MÁJUS 16-17

„Kedély-, értelem- és testierő-képzés”
 – Szlöjd, gyakorlati foglalkozás, (poli)technika – 
 
A szlöjd, vagyis a nevelő kézimunka új tantárgyként az 1870-es években jelent meg a svéd és finn iskolákban. (A svéd slöjd szó eredetileg az otthoni kézi munkát jelentette.) Hazánkba, mint követendő jó példa, a 20. század elején érkezett meg, a Kézimunkára Nevelő Országos Egyesületnek köszönhetően.
Felismerték, hogy a kétkezi munka játékossága életet, mozgást visz az iskolába, ugyanakkor a gyakorlati foglalkozások erősítik az izomzatot, szórakoztatják a lelket, és csiszolják az értelmet.
A kézügyességet agyag, papír, fa és fém munkákkal fejlesztették, amelyek nem csak öncélú manuális gyakorlatok voltak, hanem az egyes tantárgyakhoz kapcsolták a színes témaválasztékot: a szélforgótól a csattintóig.
Az 1950-es évektől tovább élt a kétkezi munka gyakorlása a politechnika oktatásban, ám az többnyire a nagyüzemi ipari termelésre készítette fel a tanulókat. A mai technika és életvitel oktatás a világ tapasztalati megismerésére és a gyakorlati tudásra helyezi a hangsúlyt.
 
A Pedagógiai Múzeum a kézügyesítés történeti formáit elevenítette meg múzeumkerti foglalkozásain, ahol a majálisra látogatók kipróbálhatták egy hajdani gyermekkerti nevelőnő hajtogatási mintáit és készíthettek papírból diáksapkát, repülőgépet, vitorlás csónakot, kétkéményes gőzhajót, csákót, pénztárcát, árnyképet, színkeverő korongot, fából pörgettyűt és virágkarót, fémből pedig sípot. Az idősebb generáció nagy élvezettel idézte fel technikaórai élményeit, és többen emlékeik alapján egyedi tárgyak elkészítésére is vállalkoztak. A türelmet igénylő papírfűzés is tetszést aratott, amit a történeti mintalapok használatának is köszönhettünk. A diáksapkát hajtogatók megismerkedhettek a régi iskolai sapkajelvényekkel is. A gyerekek között nagyon népszerűek voltak a famunkák, kíváncsiságukat lenyűgözte a régi szerszámokkal berendezett műhelysarok, ahol satupadon dolgozhattak.
 
A huszadik, jubileumi Múzeumok Majálisa pályázatot hirdetett, amelyben a rendezvény legötletesebb, újító szándékú múzeumi megjelenést kívánta díjazni. Ezt a díjat a múzeumunk nyerte el a hattagú szakmai zsűri ítélete alapján
 
Koncepció és látványterv: Bogdán Melinda, Munkácsy Gyula
Digitális munkák és kivitelezés: Kárpáti Eszter
Múzeumpedagógiai foglalkozások: Bogdán Melinda, Kárpáti Eszter, Munkácsy Gyula, Reményi Ildikó
Szakmai tanácsadás: Karsai Zsuzsanna és Nedobáné Fendrik Éva
Köszönetet mondunk a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium és a Madách Imre Gimnázium tanulóinak 




további hírek


lap tetejére



 Legfrissebb híreink
December 7-én 14 óráig várjuk látogatóinkat

Kedves Olvasóink!

A 2019. december 7-i, szombati munkanapon 10.00-14.00-ig várjuk könyvtári és múzeumi látogatóinkat!
[ bővebben ]

OPKM iskolai könyvtári webinárium 2.

A webináriumsorozat decemberben a Bod verseny iskolai fordlójának feladatlapjaival folytatódik
[ bővebben ]

OPKM iskolai könyvtári webinárium

Online műhelyt indítunk iskolai könyvtárban dolgozó kollégáknak.
[ bővebben ]

Kedves Látogatók!

2019. november 9-én az Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében tisztviselőtelepi sétát tartunk. Találkozó szombaton 10 órakor a múzeum előcsarnokában.
[ bővebben ]

TISZTELT LÁTOGATÓINK!

A könyvtár és a múzeum 2019. november 1-november 4. között zárva tart.
Keddtől a szokásos nyitvatartási rendben várjuk Olvasóinkat.
Köszönjük megértésüket!

[ bővebben ]

további hírek


 Levelezési lista
Iratkozzon fel levelezési listánkra!

 

 Linkajánló
Miért nincs hazánkban a gyermekirodalomnak önálló intézménye?


[ bővebben ]

Keresőportál gyerekeknek?!


[ bővebben ]

Iskolák és könyvtárak az információs műveltségért

Információs írástudás terve Jyväskyläban
[ bővebben ]

Az Oktatási Minisztérium középtávú közoktatás-fejlesztési stratégiája


[ bővebben ]

Segédlet a fogyasztóvédelemmel összefüggő iskolai feladatok végrehajtásához


[ bővebben ]

további linkek